tisdag 7 november 2017

Vi mot er - Fredrik Backman

Titel: Vi mot er 
Författare:
Fredrik Backman
Språk:
Svenska
Serie:
Björnstad #2
Antal sidor:
519
Utgiven:
Augusti 2017

Finns hos: Bokus/Adlibris 







Beskrivning från Goodreads:
"Har du sett en stad falla? Vår gjorde det.

En ung man gjorde något fruktansvärt och vi gick vilse. Det här är historien om det som hände efteråt, från midsommar till julafton. Den kommer handla om en ishall och om alla de hjärtan som slår runt den, om människor och hockey och hur de turas om att bära varandra. Om att falla och resa sig. Om oss, vi som drömmer och slåss. Några kommer bli förälskade och några förkrossade, vi kommer ha våra bästa dagar och våra allra värsta. Den här stan kommer jubla, men den kommer också börja brinna. Det kommer komma en fruktansvärd smäll.

En bil kommer köra för fort genom natten. Vi kommer säga att det var en trafikolycka, men det kommer vara en lögn. Olyckor sker av en slump, och den här kommer vi veta att vi hade kunnat förhindra. Den här kommer vara någons fel.
Människor vi älskar kommer dö, vi kommer begrava våra barn under våra vackraste träd.

Det här är sagor från Björnstad. Alla de ljusaste och alla de mörkaste. Alla vi har."

Kommentarer:
Vi mot er är den efterlängtade uppföljaren till Björnstad, som jag älskade och Vi mot er var minst lika fantastisk som Björnstad.
Handlingen tar upp precis där Björnstad slutade och jag är glad att jag läste dem så tät inpå varandra.
Även om boken är ganska lång  och vissa delar av den var en aning långsamma så gjorde det mig ingenting eftersom jag har blivit så fäst vid dessa karaktärer som allihopa känns så trovärdiga och de har målats upp på ett sådant mänskligt sätt. Dessutom är Backmans sätt använda ord på helt fantastiskt och det gör att man inte vill sluta läsa!

Jag älskade Vi mot er och om jag längtar halvt ihjäl mig tills nästa bok kommer ut? Ja, det stämmer.

Betyg 9/10

4 kommentarer:

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...